Türkiye’de ‘Coğrafi İşaretli’ ürün sayısı giderek artıyor…
Türkiye’de ‘Coğrafi İşaretli’ ürün sayısı giderek artıyor…
Türkiye’ye ve dünyada “Coğrafi İşaret” üreticilerin yanı sıra tüketicilerin de ilgisini çekmeye devam ediyor.
Türkiye’ye ve dünyada “Coğrafi İşaret” üreticilerin yanı sıra tüketicilerin de ilgisini çekmeye devam ediyor. Bu ilginin artmasında profesyonel gastronomi sektörünün etkisi oldukça fazla… Bununla birlikte Türk mutfağının geleneksel tüketim ürünleri arasında yer alan pek çok yöresel gıda, coğrafi işareti ile taçlandırılarak hak ettiği değeri alıyor. Türk Patent ve Marka Kurumu’nun bilgilerine göre Türkiye’de 2020 sonu itibarıyla çıkarılan haritalarda 633’ü coğrafi işaret alan, 694’ü de başvuru aşamasında olan ürün bulunuyor. Bu ürünlerin 5 tanesi Avrupa Birliği’nden coğrafi işaret alırken, 15’ten fazlası da başvuru aşamasında bekliyor.
Gastronomide markalaşma
Türk ve dünya pazarında önemli bir etkisi olan ‘Coğrafi İşaret’ aynı zamanda ürünün ve dolayısıyla üreticinin marka olma hızını da artırıyor. Ülkemizde coğrafi işaretin yüzde 80’ine yakının gıda ürünü olması, turizmimiz açısından da büyük bir avantaj sağlıyor. Bu konuda çalışmalar yürüten Antalya Ticaret Borsası’nın (ATB), Anadolu’nun binlerce yıllık yöresel ürünlerinin tanıtımı, uluslararası pazarlara açılması ve gelecek nesillere aktarılması düşüncesiyle on yıl önce başlattığı YÖREX kapsamındaki çalışmaları devam ediyor. Türkiye’nin 7 bölgesi, 81 ilinin coğrafi işaretli ürünler haritasını çıkaran YÖREX, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Türk Patent ve Marka Kurumu’nun desteği ile Anadolu’nun binlerce yıllık ürünlerinin coğrafi işaret ile korunmasını sağlıyor. ATB’nin verilerine göre ülkemizde en fazla coğrafi işaretli ürüne sahip bölge 143 yöresel ürünle Karadeniz Bölgesi. Diğer bölgeler arasında ise Ege 100, Güneydoğu 91, İç Anadolu 82, Akdeniz 73, Marmara 63, Doğu Anadolu 62 coğrafi işarete sahip.
Profesyonel şefler coğrafi işaretli ürünlere sahip çıkıyor
TÜYAP’ta 9 - 11 Eylül tarihleri arasında düzenlenen World Food İstanbul Gıda Fuarı’nın Food Arena bölümü içerisinde yer alan Show Mutfağı kapsamında profesyonel şefler, bu konuya dikkat çekmek ve Türk mutfağının uluslararası anlamda tanınması amacıyla tabaklarını, coğrafi işaretli ürünlerle hazırladı. Aşçılar Derneği’nin iş birliği ile düzenlenen şov mutfağında ayrıca fuardaki katılımcı firmalar coğrafi işaretli ürünlerini tanıttı.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.